Brekt haleben?

Semuc Champey, kl 15:30, 02.05.15

 Jeg hadde vel trodd at uflaksen skulle snu etter at to lommebøker, badedrakt, joggesko, reisedokumenter, to minnekort og bankkort var borte pluss en ødelagt iPhone. Jeg tok feil. På torsdag dro vi inn til nasjonalparken Semuc Champey. Det var utrolig vakkert. Faktisk det fineste landskapet jeg noen gang har sett. Champey er omringet av 24 naturlige bassenger med turkist vann, fossefall, regnskog og grotter. En skjult perle rett og slett. Hvordan kunne dette gå galt?

IMG_6039 IMG_6035 IMG_6014 IMG_5940 IMG_5962 IMG_5976 IMG_5997 IMG_5927 IMG_5917 IMG_5914 IMG_5912

Disse frøene brukes til å farge klær og mat.

Disse frøene brukes til å farge klær og mat.

DCIM161GOPRO

Morgendusj i regnet

Morgendusj i regnet

Haiketur i fjellene

Haiketur i fjellene

DCIM161GOPRO DCIM161GOPRO DCIM161GOPRO DCIM161GOPRO

Mellom ”bassengene” er det fjellkanter med alger på. Etter å ha badet en del i Vansjø har jeg forstått at alger pluss fjell er lik veldig glatt. Vi fikk beskjed av guiden om å sette oss på rumpa og ake ned den ene fjellkanten. Flere ganger påpekte han at vi måtte være veldig forsiktige fordi det var skarpe kanter og stener. I starten gikk det greit, men så mistet jeg kontroll. Jeg havnet et sted hvor det var utrolig glatt. Jeg mistet alt jeg hadde av tak og gled ned fjellkanten i en stor fart. Jeg dunket bort i flere store, skarpe stener og slo halebenet noe forferdelig. Jeg klarte ikke å gå, sitte eller ligge. Heldigvis fikk jeg en del hjelp av Mike og Tamara. De fikk meg tilbake til hytta vi leide. En lege tittet på halebenet og han sa det var brekt. Planen var egentlig å reise til San Christobal i Mexico dagen etterpå, 30 timer på buss. Det kunne jeg bare drite i.

Jeg var ganske redd. Hva skal man gjøre med brekt haleben i regnskogen i Guatemala? Eneste transportmiddelet herfra er buss. Når man ikke kan sitte er det ganske uaktuelt. Men så har jeg jo flaks i uflaks som vanlig! Etter to sengeliggende dager i jungelen uten internett begynner jeg å bli mye bedre. Jeg klarer å reise meg på egenhånd og gå rundt. I dag har jeg badet og sittet i en humpende bil. Tydeligvis er ikke halebenet brekt allikevel!! Det er bare veldig forslått. Så i morgen drar jeg tilbake til Antigua. 10 timer på buss. Hvis det går greit reiser jeg videre til San Christobal. Selv om jeg er noen dager sent ute i forhold til planen min er jeg utrolig takknemlig for at jeg fortsatt kan reise rundt.

Men (det er jo alltids et men) lykken er ikke helt på plass. Vet dere hva det verste er? Kameraet mitt er borte!! Jeg har sagt til meg selv at jeg klarer meg uten kontanter. At det går fint å miste tingene mine og pengene mine, så lenge jeg har pass og kamera. Nå har jeg ikke det lengre, og jeg syntes det er veldig leit. For meg er halve moroa med å reise å kunne ta bilder. Får håpe det ordner seg. Vet dere hva annet som har blitt stjålet? Den fine fjellreven sekken min som jeg fikk av besteforeldrene mine til jul. Heldigvis så er fortsatt pass i god behold. Men for hvor lenge?

Forresten, før jeg skadet halebenet dro vi på grotte vandring. Det var helt mørkt, og vi ble tildelt levende lys. Vi hoppet, svømte, krøp og klatret sammen med flaggermus i litt over en time. Jeg har aldri opplevd noe lignende. Det var litt skummelt, men mest spennende. Vi utforsket bare en liten del av hula. Hvis man skal ta hele turen tar det hele 16 timer. Det tror jeg hadde blitt litt for klaustrofobisk for min del.

IMG_6051 IMG_6056

Leave a Reply

